woensdag 21 januari 2009

Lief blogje,

Afgelopen zaterdag begonnen met opdracht 4, het gebruiken van een reader voor RSS feeds. Ik heb gekozen voor Google Reader. Deze reader heeft een heel andere paginaindeling dan Netvibes, de reader die werd aanbevolen. Ook is het allemaal wat saai, Netvibes is opgeleukt met kleurtjes. Vanavond heb ik de mogelijkheden van Google Reader verder onderzocht en ik ben tot mooie abonnementen gekomen via RSS feeds. Ook heb ik een mappenindeling gemaakt met op dit moment
  • Bibliotheken (VOB alleen nog maar, onze BNWF heeft geen RSS Feed, een gemiste kans?)
  • Bibliotheekblogs (heel veel info, waar gaat het allemaal over?)
  • Fun (met o.a. Fokke en Sukke :-) )
  • Gadgets (Met o.a. Wouter op het web, erg leuk)
  • Nieuws (paar dagbladen)
  • Technologie (met o.a. Tweakers.net en Computer Idee)
  • Koken (Jamie!)

Van alles wat. Ik heb ook op favoriete sites gezocht maar daar dan weer geen RSS feeds op gevonden, wat ik jammer vindt.

Het gebruik van Google Reader is nu goed te doen, er zitten wel veel mogelijkheden op, maar het is de vraag of je dit allemaal wilt gebruiken. Ik kan ook niet aangeven hoeveel berichten ik per rubriek wil ontvangen, tenminste ik kan het niet ontdekken. Dus heb ik een brij aan informatie. Wat wel handig is dat je veel koppen kunt "scannen" om zo het nieuws dat je wil lezen te spotten.

Ik heb geprobeerd de RSS feed van de site 23 dingen over te halen maar die herkent-ie niet. De feed wordt in de Google startpagina gezet bij favorieten. (via feedburner; wat is dat precies?) Dat kan dus ook.

Het advies is om deze reader altijd open te hebben. Dat is volgens mij in het werk ondoenlijk. Je wordt telkens afgeleid door nieuwe berichten. Vooral het nieuws loopt snel vol.

Heb ik dit nodig? Eerst maar een tijdje uitproberen....

Later verder gezocht op Google blogsearch en die ook maar opgeslagen in de favorieten. Ik heb gezocht op het trefwoord lezen en kreeg zo weer leuke blogs met RSS feed die ik toegevoegd heb aan Google reader.

Ook zocht ik op Jamie Oliver en waarempel mijn eigen blog, waar ik 14 minuten geleden, in het berichtje "Jamie" had getypt en gepubliceerd werd gelijk getoond. Mijn blog is te vinden op internet! Zo staat het erop:

makkumermiek
14 minuten geleden door Makkumermiek Fun (met o.a. Fokke en Sukke :-) ); Gadgets (Met o.a. Wouter op het web, erg leuk); Nieuws (paar dagbladen); Technologie (met o.a. Tweakers.net en Computer Idee); Koken (Jamie!) Van alles wat. Ik heb ook op favoriete sites gezocht maar ...makkumermiek - http://makkumermiek.blogspot.com/

En met een verwijzing naar de tekst op Yntskje haar blog: je duikt onder in het meer van internet maar je komt ook weer boven drijven. Leuk hoor ;-)

Ik ben afgehaakt bij Egofeed. Ik kom niet verder met lifehacker.com. Ik snap niet hoe het werkt en wat ik er mee moet. Weet iemand anders hoe het moet?

Ik heb me als volger opgegeven bij de blogs van Bildstar en Maisy, ben benieuwd of zij dat ook ontdekken.

2 reacties:

Blogger Bildtstar zei...

Hoi Makkumermiek,
Las op jouw blog, dat je me volgde. Leuk! Ik had die gadget verwijderd, dus op mijn blog kon ik je nog niet zien. Nu heb ik hem weer toegevoegd. Ga dit weekend nog even bezig met opdracht 5, dus dan misschien nieuwe ontdekkingen.

23 januari 2009 om 10:28  
Blogger Doetie zei...

Hoi Bildstar,

ik snap niets van Egofeed, als jij er wel uitkomt, wil je me dan bijpraten?

23 januari 2009 om 21:38  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage