dinsdag 27 januari 2009

Toepassingen voor Flickr

Lief blogje,

ik heb veel toepassingen voor Flickr bekeken en heb in ieder geval de Pictobrowser gevonden waarmee je foto's (of sets) van je eigen Flickr site eenvoudig op je blog kan zetten. Zie het resultaat hieronder. Adres is http://www.db798.com/pictobrowser/

Verder heb ik hangman (galgje) gespeeld en kon ik zelf tags (woorden) bedenken voor het spel. Je kan het volgens mij alleen uploaden naar Del.icio.us. Dat maken we later nog aan, dan zien of ik het erop kan zetten.

Voor toepassingen van Flickr in de bibliotheek zit ik te denken aan een Flickr site met alle Bildtse foto's. Bijvoorbeeld naar het voorbeeld van Library of Congress. Veel toegankelijker en interactiever! dan een website waar je altijd het precieze en vaak lange en moeilijke webadres van moet invoegen. Nu voeg je veel tags aan je foto's toe en dan vindt het zich vanzelf. Tevens boor je een andere doelgroep aan, veel jongeren kijken op Flickr, zullen via de foto's misschien vragen aan pake en bep gaan stellen over vroeger. Je kan ze zelf ook familiefoto's laten uploaden. Dat geeft ook een tijdsbeeld.
Ouderen die bijvoorbeeld hun levensverhaal schrijven in de bibliotheek kunnen dit illustreren met foto's op Flickr. En weer delen met anderen.

Een ander leuk idee vind ik "teens online trading cards". Je maakt een card met je foto erop en je kan er een beschrijving opzetten. Op de kaart zet je een titel van een favoriet boek. Daarna kun je de kaarten als een soort kwartetspel gaat gebruiken. Je gaat de kaarten ruilen, boeken lezen en je verzameld zoveel mogelijk kwartetten. Leuk voor kinderen, jongeren of voor leesgroepen of lezers die je titels aan de hand wil doen. Wedstijdje met mooie prijzen?

Al de foto's van de activiteiten van BNWF op een Flickr site is ook prachtig.
Foto's van de afzonderlijke bibliotheken en hun werknemers erbij. Zo maak je een virtual tour door je bibliotheken.

Ik ben benieuwd wat de andere bloggers voor toepassingen vinden.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage