donderdag 5 maart 2009

Ding 11: Stap in de wereld van de Wiki

Lief blogje,

Nu weer snel aan de slag want ik ben achter op het 23dingen schema.

Eerst de lappen tekst doorgenomen en verschillende Wiki's bekeken en teksten die over Wiki's zijn geschreven.

Al snel lees je dat Wikitoepassingen zo rond 2005 zijn gestart en dat het daarna een vlucht nam (veel online uitleg, lezingen, verwijzingen in blogs, newsgroups etc). Veel Wikitoepassingen zijn opgestart waarvan de bekendste de Wikipedia is, wat volgens mij een goed initiatief is geweest. Veel wat gepubliceerd is, is ter zake kundig. (Achter in je informatiehoofd moet trouwens wel dat belletje blijven rinkelen...) Ook een Wiki voor de kids, Wiki met citaten en wat ik erg leuk vond een Wiki met onzin. Humor in toepassingen vind ik belangrijk, dat relativeert veel zaken. Wikitoepassingen...hoezo belangrijk in het werk?
Maar zo'n Wikipedia wordt op een gegeven moment ook weer statisch.
Als je dan even dieper graaft zie je ook dat de toepassingen wel opgestart zijn maar dat ook veel oningevuld is op Wikipagina's. Dit komt volgens mij door onbekenheid van veel mensen met web 2.0 toepassingen en wiki's in het bijzonder, tijdgebrek voor het vullen, de afwachtende houding van mensen (wie vult voor mij, ik zie het wel, wat kan ík nu bijdragen) en het door de tijd ingehaalde concept. Ik denk aan de sterke opkomst van chatten via andere kanalen, documenten delen, skypen en vergeet niet de opkomst van de mobiele telefoon die iedereen op zak heeft(en beantwoordt)waardoor mensen ook veel meer vragen gesteld kunnen worden.

Toepassing in de bieb zie ik eigenlijk alleen in het vullen van leeservaringen door de klanten. Deze leeservaringen kun je koppelen aan je catalogus. Zoals Bol.com.

De toepassing van trailers van boeken vind ik wel geweldig. Leuk om trailers op deze manier weer te geven. Doen Nederlandse uitgevers dit wel? Ben wel bekend met de trailers voor films en natuurlijk de muziekclips. Ik weet van mijn kinderen dat ze veel naar trailers van films zoeken en kijken. Zo lopen de verwachtingen hoog op voor nieuwe films zoals Harry Potter en de Hobbit.Ze selecteren zo de "aankoop" van nieuwe films of bioscoopbezoek. Cd's beluisteren ze via Bol.com waar fragmenten opstaan. PURE VERLEIDING!. Dit zou met boeken ook geweldig kunnen en je kunt het ook direct laten zien op het tv scherm dat in de bieb hangt via de booktrailers van YouTube.
Ik heb op YouTube gezocht naar booktrailers. Er komen vele voorbij, veel ook van onbekende schrijvers. Ik zocht iets over Stephen King en had een mooie trailer gevonden. Helaas laat die trailer zich niet plaatsen op mijn blog. Het is net of leidt YouTube een eigen leven. Het plaatst automatisch 4 items op je blog...
Nou, daar moet ik het dan maar mee doen. Ik vind het nu weer niet zo'n goed voorbeeld als de bedoeling was.

Verder nog iets leuks tegengekomen over displayen:

"I don't have a photo but one of my most successful displays had a poster that said "I don't remember the title, but the cover was red". I set up the display with the poster and as many "red" fiction titles that the table would hold. The books flew off the table and the display had to be replenished daily!"

Volgens mij moeten we dit voorbeeld ook gaan uitproberen. "Niet geschoten is altijd mis" (uit de CitatenWiki; citaat van Johan Cruijff)

De chat die mogelijk is via de Wiki lijkt me erg handig voor de communicatie tussen Harlingen en Terschelling/Vlieland. Als je samen ergens aan werkt kun je het er gelijk over hebben zonder dat je "over moet komen". Ook handig voor groepjes, bijvoorbeeld de IM-ers jeugd. Maar ik ben er nog niet achter of het werkt met meer personen dan twee. Als we hier iets mee willen dan moet dat uitgezocht worden. Misschien is skypen wel veel handiger of werkt dat alleen maar van Nederland naar buitenland?. Ik informeer bij "mijn nerd at home".

Genoeg over de wiki's, nu eerst verder spelen in de zandbak...

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage