woensdag 31 oktober 2012

Ding 26 Privacy

Na het bekijken van het filmpje over de bescherming van privacy ben ik direct geneigd alle klantenkaarten in te leveren, nooit meer een telefoongesprek te voeren, niet meer in de cloud te werken en niets meer te doen met social media.
Het gevoel bekruipt mij dat heel veel mensen veel over mij weten.

Als ik mijn naam google blijk ik naamgenoten te hebben, zelfs een beroemde Nederlander te zijn.(Maywood)
Ik zelf kom in twee resultaten boven drijven: Lidmaatschap van Bibliotheek 2.0 en door een verhaal dat ik heb geschreven voor de lokale pers.
Dat kan er nog mee door.
Ik realiseer me nu dat ik voor Pinterest wel mijn voor- en achternaam heb gebruikt. Ik heb wel een account aangemaakt met "Makkumermiek" maar mijn eigen naam wordt getoond.
Beter opletten de volgende keer!

Ook onopgemerkt laat je veel sporen na. Immers bijna alle sites laten cookies achter waardoor bedrijven kunnen zien wat je allemaal doet op het internet. Gegevens worden verhandeld, dat kan niet anders. Ook al heb ik me aangemeld bij het "bel me niet register" toch wordt ik af en toe gebeld door één of andere instantie die iets van me wil. Vervelend.

Aan een Facebook of Hyves account heb ik me nog niet gewaagd. Ik waarschuw mijn kinderen om niet alles online te zetten en op te passen met foto's van feestjes waar het een beetje te gezellig werd.
Ik heb wel een LinkedIn account. Dat geeft minder informatie prijs en je kunt zien wie je profiel heeft bekeken.

Je ontkomt er niet aan dat werkgevers meekijken en meelezen op internet. Medewerkers worden ook door werkgevers opgeroepen om te bloggen of te twitteren over de organisatie of het bedrijf. Logisch is dan dat er afspraken worden gemaakt over hoe je met social media omgaat, welke gedragsregels je hanteert.

Nee, echt geen sprookje.........


1 reacties:

Blogger Unknown zei...

Hallo Makkumermiek,

Ja, soms beangstigd het je wel wat "iemand" allemaal van je weet. Terwijl ik dit schrijf, moet ik meteen aan een opmerking van jou denken: iemand werkt hier niet.
Helemaal gelijk natuurlijk, maar zo werkt het dus niet in de digitale wereld. Daar wonen en werken achter de schermen veel iemanden die we niet kennen. En die iemanden weten veel over ons.
Maar zoals je al schrijft, je moet altijd goed opletten met wat je op het internet prijs geeft. Bovendien kun je op veel sites zelf aangeven welke mensen je account mogen zien.
En wat betreft het gebruik van je eigen naam: ik denk dat je je niet altijd achter een 'nickname' kunt verschuilen.
Ik heb een facebook account en wil alleen vrienden zijn met mensen die zich met hun aangemeld hebben.

Yntskje

13 december 2012 om 20:44  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage