donderdag 1 november 2012

Ding 27 Copyright


Veel uitleg bij ding 27.

De TED film van Lawrence Lessig doet je beseffen hoe de jeugd omgaat met publicaties op het internet. Veel sharing en recreating. Daar ben ik wel voor! Maar je loopt tegen het copyright aan.
Natuurlijk is het belangrijk om te bepalen wat mijn en dijn is. Daar is wetgeving voor ontwikkeld. De ontwikkeling van Creative Commons is een goede zaak. Te weinig mensen weten er vanaf (daar hoor ik ook bij) Goed dat ik het nu wel weet en klanten kan adviseren.

Als ik rondkijk op Flickr en kijk naar de foto's die beschikbaar zijn met Creative Commons dan valt het op dat de foto's niet zo gelikt zijn als andere uitingen op het internet. En juist die mooie plaatjes en foto's wil je gebruiken bij je accounts, je teksten, scripties en nota's. Het oog wil ook wat.
Dat kan niet zomaar. Toestemming vragen is dus een must, of met minder genoegen nemen.

Dat bronvermelding erg belangrijk is heb ik wel geleerd tijdens mijn opleidingen en heb ik ook in praktijk gebracht tijdens mijn ISC. Dat er een hele handleiding voor is ontwikkeld weet ik dan nu. Handig.

Het is voor onze organisatie belangrijk om bij publieks- en andere uitingen telkens weer te kijken wat we gebruiken aan teksten en foto's. En daar zorgvuldig mee om te gaan.

1 reacties:

Blogger Unknown zei...

Hoi Makkumermiek,

Creative Commons: inderdaad een begrip waar de meeste mensen niets vanaf weten. En nu na het maken van deze opdracht wel dus.
De foto's op Flickr met CC zijn inderdaad minder mooi dan de rest. Dus toch gewoon toestemming vragen. Dat gaat eenvoudig met een berichtje op de betreffende site. En dan even op antwoord wachten...

Je schrijft dat je tijdens je opleiding geleerd hebt dat bronvermelding heel belangrijk is. Toch lees je nog vaak over de misstanden op dit gebied. En dan niet alleen bij studenten, maar ook bij professoren.

Na het maken van deze opdracht zijn we ons allemaal hopelijk weer bewust van het feit dat we inderdaad zorgviuldig om moeten gaan met teksten en foto's.
Een mooi voorbeeld: ik had een foto van een frangipani (bloem) op facebook geplaatst en kreeg meteen de opmerking van een collega (die bezig is met de verdiepdingen) of ik hem wel zelf gemaakt had.
Gelukkig was dat wel zo deze keer....

Yntskje

13 december 2012 om 21:11  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage